به گزارش قدس آنلاین، عیسی کلانتری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران اظهار کرد: منشأ آلودگی هوا در فصلهای مختلف تفاوت دار؛ در فصل سرد بیشتر آلودگی هوا به سوخت گازوئیل بر میگردد اما در فصل گرم همه عوامل در آلودگی هوا دخیل هستند.
کامیونهای فرسوده منبع آلایندهها
وی افزود: حدود دو سوم آلودگی هوا به کامیونهای فرسوده و حدود ۱۰ هزار دستگاه مینیبوس برمیگردد؛ از ابتدای زمستان با کمک استانداری تهران و سایر دستگاههای ذیربط مانع ورود کامیونهای بالای ۱۵ سال به شهر تهران شدیم که این موضوع کمک بزرگی به کیفیت هوا کرد و حتی حدود ممانعت از تردد یک هزار دستگاه اتوبوسهای فرسوده هم گرفته شد.
رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: برای رفع آلودگی هوا هم خودروها باید بهبود یابند و هم کیفیت سوختها اصلاح شود؛ حتی در شهرهای بزرگ دنیا هم تصمیم بر این شده که در ماههای آلوده، جلوی ورود خودروهای گازوییلسوز به شهر ممنوع شود.
فاصله سوخت مصرفی با شرایط ایدهآل
کلانتری ادامه داد: حدود دو ماه پیش جلسهای با مدیران عامل خودروسازان برگزار کردیم و دغدغههای خود را اعلام کردیم؛ سوخت مصرفی بهویژه بنزین در کلانشهرها ارتقا یافته اما هنوز با شرایط ایدهآل فاصله دارد و مسئولان ذیربط نیز قول دادهاند تا پایان برنامه ششم این شرایط محقق شود اما با سوخت غیراستاندارد و خودروی غیراستاندارد نمیتوانیم هوای سالم و پاک داشته باشیم.
وی تصریح کرد: وزارت صنعت و معدن قول داده که واحدهای تولید موتورهای برقی را هر چه سریعتر راهاندازی کند چرا که بخش بزرگی از آلودگی هوا به موتورسیکلتها برمیگردد که البته تمامی این فعالیتها ممکن است یک تا دو سال به طول بینجامد اما در حال حاضر تقریباً همه بنزینهای ما زیر یک درصد بنزن دارند که استاندارد آن هم همین یک درصد است اما در برخی موارد گوگرد سوخت ما بالاتر از۵۰ppm است.
واکنش کلانتری به کاهش مناطق حفاظت شده
رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی درباره کاهش سطح مناطق حفاظت شده با مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست اعلام کرد: مصوبات، آیات الهی نیستند که قابل تغییر نباشند؛ این مصبات ۴۰ سال بود تغییر نکرده بود و آن زمان ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشتیم اما در حال حاضر ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم.
کلانتری بدون اشاره به مخاطرات مختلف کاهش ۷۰ هزار هکتاری مناطق حفاظت شده افزود: همه آن تغییرات کمتر از ۳ در هزار بود که در مناطق کاهش داشتیم و پیشنهادهای افزایش هم داشتهایم و حتی دو مورد هم افزایش داشتهایم و در ۲۴ مورد کاهش داشتهایم!
وی تصریح کرد: بخشی از شهر موجود خلخلال در مناطق حفاظت شده بود و حتی در برخی مناطق هم سرمایهگذاران نمیتوانستند برای فعالیت صنعتی خود، سند بگیرند که در هر صورت این مناطق هم پویا هستند و کم و زیاد میشوند.
رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: وقتی ۳ در هزار مناطق حفاظت شده کاهش مییابد، دهها هزار واحد تولیدی و مسکونی از بلاتکلیفی خارج میشوند؛ ما روستاهایی داریم که داخل مناطق حفاظت شده هستند و مردم این روستاها را باید تعیین تکلیف کنیم که این برنامهریزی هیچ مشکلی ایجاد نمیکند و بهبود کیفیت هم به دنبال میآورد.
کلانتری اظهار کرد: جایی که باید مناطق حفاظت شده کاهش یابد کم میشود و جایی که باید افزایش یابد اضافه خواهد شد و در حقیقت در هیچ جای دنیا هم هیچ چیز ثابتی وجود نخواهد داشت؛ به هر حال محیط زیست متعلق به مردم است و باید رفاه آنان را هم در نظر بگیریم و اینکه هزاران نفر به خاطر محیط زیست مشکل پیدا کنند سیاست ما نیست.
کلانتری درباره مدیریت نادرست منابع آب، مجوز حفر چاههای غیرمجاز، انتقال آب بین حوضهای و سدسازیهای بیرویه و ادامه این سیاستهای غلط توسط سازمان متبوعش گفت: ما تابع استانداردهای جهانی هستیم و سقف استفاده از منابع آب تجدیدپذیر طبق ضوابط بینالمللی ۴۰ درصد است و هیچ کشوری حق ندارد بیش از ۴۰ درصد منابع تجدیدپذیرش را استفاده کند و اگر چنین کاری کند با خطرات و مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر در کشورمان به جای ۴۰ درصد، ۱۱۰ درصد استفاده میکنیم و اگر هیچ یک از این فعالیتها را هم نمیکردیم مشکلدار بودیم.
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: ما به دلایل سیاسی باید خودکفا باشیم، بدون آب چطور میتوانیم خودکفا باشیم؟ جمع جبری آبهای جا به جا شده کمتر از ۲ درصد آب کشور است، آن دو درصد هم مهمان ما! وقتی ۱۱۰ درصد از آب استفاده میکنیم همه این مشکلات در آن بهوجود میآید.
کلانتری ادامه داد: اگر دولت بخواهد برنامه ششم توسعه را اجرا کند که خوشبختانه نمیتواند، باید ۳۵ میلیارد مترمکعب به این ۱۱۰ درصدی که مصرف میکنیم هم اضافه کنیم و این در شرایطی است که کاهش بارندگی ما حتی در منطقهای مثل شمال به دلیل تغییر اقلیم حداقل تا دهها سال برگشتناپذیر خواهد بود.
وی تصریح کرد: باید بپذیریم که ظرفیت تولیدی ما بر اساس توان سرزمین چقدر است اگر جامعه و حاکمیت این را نپذیرند وضعیت ما همینی است که در حال حاضر میبینیم.
عدم نظارت سازمان محیط زیست بر معادن
رئیس سازمان محیط زیست درباره قانون معدن و حق نظارت سازمان محیط زیست اظهار کرد: بعد از اصلاح قانون معدن که در سال ۹۰ انجام گرفت تقریبا سازمان محیط زیست از حق نظارت مسلوب شده و به دنبال اصلاح قانون در این حوزه هستیم.
عدم انتشار گزارش ارزیابیها بر روی پورتال سازمان
کلانتری درباره تعیین تکلیف پروژههای سازمان محیط زیست و ارزیابی آنها که ۱۷۴ فقره بوده است و علت انتشار نیافتن آن بر روی پورتال این سازمان توضیح داد: البته قرار بود معاونت منابع انسانی آقای تجریشی گزارش لازم را منتشر کند که باید در این رابطه گزارش داده شود؛ اگر تجریشی این کار را صورت نداده تخلف انجام گرفته و همه گزارشها و صورتهای مالی باید منتشر شود.
وارد بودن اشکالات شورای نگهبان به موافقتنامه پاریس
وی درباره برنامههای سازمان محیط زیست در حوزه بینالملل نیز اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائل بحث موافقتنامه پاریس بوده است که شورای نگهبان آن را برگشت داده که البته اشکالاتی هم وجود دارد و باید رفع شود.
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: خوشبختانه گروه بینالملل سازمان محیط زیست این موضوع را بررسی کرده و مشکلات موافقتنامه قابل رفع است چرا که در مورد ۱۲ درصد تعهدی که ایران داده است فقط میتوانیم چهار درصد را اجرا کنیم و هشت درصد باقی میماند که در حقیقت اشکالات شورای نگهبان هم در این رابطه به حق بوده و قابلیت اصلاح دارد، بدون آنکه مشکلی به وجود آید.
قابل اصلاح بودن توافقنامه پاریس
کلانتری با بیان اینکه شورای نگهبان بابت تعهدات منافع مالی و برخی مشکلات دیگر ایراداتی را وارد دانسته بود، گفت: این توافقنامه قابلیت اصلاح را دارد و دستاورد بزرگی از نظر بنده محسوب میشود و ما نیز مشکلات مربوطه را حل خواهیم کرد.
وی، مسئله دیگر در حوزه بینالملل را کشیدن دیوار در مرز ترکیه توسط این کشور دانست و گفت: ترکیهایها به خاطر گروههایی که تصور میکنند تروریستی هستند در حال کشیدن دیوار مرزی هستند که قطعا این دیوار برای حیات وحش و آبهایی که قرار است به سرزمین ما وارد شود، مشکل ایجاد میکند که از طریق وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستیم.
دیوار کشی ترکیه و تاثیر آن بر محیط زیست
رئیس سازمان محیط زیست افزود: ترکیهایها دیوار مذکور را بر روی حوضه آبخیز ارس بنا کردهاند که به طور حتم جلوی آب گرفته میشود و برای ورود حیوانات نیز مشکلاتی ایجاد میشود که این موضوع نیز باید با رایزنی حل و فصل شود.
کلانتری تصریح کرد: مسئله مذاکره برای آبهای مرزی در شرق کشور نیز از سوی وزارت امور خارجه در حال انجام است که امیدواریم این موضوع نیز حل و فصل شود.
وی اظهار کرد: درباره موضوع گردو غبار نیز با کشورهای همسایه در حال رایزنی هستیم چرا که منشا بخشی از گردوغبار کشورمان از کشورهای همسایه است البته دولت عراق در این زمینه خوب عمل کرده و تالابهای خود را بهبود بخشیده است.
عدم احیای تالاب گاوخونی
رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالابهای ما باید بهبود پیدا کند، گفت: امیدواریم که تالابهای کشورمان احیا شود اگر چه احیای برخی تالابها مانند گاوخونی غیرممکن است و نمیتوانیم به آنجا آب برسانیم مگر اینکه لولهای برای انتقال آب داشته باشیم که این کار هم ناممکن است.
عدم مشکل تولید تیلاپیا در کشور
کلانتری درباره ممنوعیت واردات تیلاپیا و پرورش آن در کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۷.۵ میلیون تن تیلاپیا در جهان تولید و مصرف میشود بنابراین ما نیز بعد از ممنوعیت واردات، بحث تولید در کویر را مدنظر قرار دادهایم که تصور میکنم مشکلی نداشته باشد.
وی افزود: در حال حاضر تیلاپیا در عراق تولید میشود و وارد هورالعظیم میشود و گونهای بسیار مضر محسوب میشود و ما نباید با یک حرف کشور را از یک منبع برحذر کنیم؛ سؤال این است که تیلاپیای تولیدی در بافق یزد از این استان به کجا میرود؟ در این استان که رودخانه وجود ندارد بنابراین بهصورت سرپوشیده که آسیبی به محیط زیست نمیرسد، تولید خواهد شد.
قیاس تیلاپیا با ماهی سفید
کلانتری درباره این پرسش که به اذعان کارشناسان ماهی تیلاپیا ارزش غذایی لازم را ندارد، گفت: برخی افراد میگویند تیلاپیا ارزش غذایی ندارد که باید پاسخ داد که تیلاپیا دارای ارزش غذایی لازم است؛ آیا این ماهی با ماهی سفید هیچ تفاوتی دارد؟
وی با بیان اینکه از نظر ما تولید تیلاپیا منعی ندارد، اظهار کرد: البته تولید اینگونه ماهی در برخی نقاط مانند سفیدرود انجام نخواهد گرفت و اجازه این کار را نمیدهیم بلکه در برخی مناطق مانند بافق یزد، سمنان و بیرجند اجازه این کار صادر میشود.
رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: برنامههای ما نباید بر اساس شایعات متوقف شود بلکه باید درآمد کشور تامین شود و باید در این دولت شغل ایجاد شود! بنده نباید مانعی در راستای ایجاد شغل باشم بلکه محیط زیست و اشتغال باید در کنار هم قرار گیرند.
وی شیلات را مسئول تولید تیلاپیا دانست و گفت: شیلات وقتی میگوید ماهی تیلاپیا محصول مضری نیست بنده هم میگویم باید این کار در حوزهای که آسیبرسان نخواهد بود تولید شود؛ آیا ما فقط عقل داریم و دنیا در این رابطه عقل ندارند که حدود ۷.۵ میلیون تن تیلاپیا در جهان تولید میشود.
آیا شیلات احمق است!!
رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: در استانهایی که رودخانهای ندارند تولید تیلاپیا بلامانع است اما باید پرسید که آیا در استانهایی که رودخانه ندارند تیلاپیایش میخواهد پرواز کند و به نقطهای دیگر برود که آسیبرسان باشد؟ ما حاضریم با کارشناسان جلسهای علمی در رابطه با تیلاپیا برگزار کنیم و امیدواریم در این رابطه پاسخ قانعکننده دهند اما شیلات توضیحات خود را ارائه کرده و باید منتقدان پاسخ دهند که آیا شیلات احمق است و نمیفهمد که در رابطه با تیلاپیا نظر مثبتی را داده است؟
فحش خواهر مادر نثارم کردهاند!
کلانتری درباره تضاد اشتغال با قانون هوای پاک اظهار کرد: این دو با یکدیگر در تضاد نیست اما طی ۶ ماه گذشته در این رابطهها هر چه فحش خواهر و مادر بود را نثار ما کردند! خوب بگذار بنویسند ما پوستکلفت هستیم و چیزی نمیگوییم بله به توسعه پایدار توجه داریم!
وی با بیان اینکه ۸۰ درصد جمعیت جهان در سواحل زندگی میکنند و بیش از ۸۰ درصد صنعت در سواحل قرار دارند، گفت: متاسفانه ما سواحل خود را برای توسعه بستهایم و در آبادان و چابهار فقط یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر زیست میکنند در حالیکه باید به این مناطق توجه داشته باشیم.
نظر کلانتری درباره اشتغال شمال کشور
رئیس سازمان محیط زیست افزود: منطقه شمال کشور (سواحل خزر) را هم گفتهایم که دست نزنند و مردم این منطقه سرایدار تهرانیها باشند و این به صورتی پیش رفته که کاری برای مردم این منطقه ایجاد نشده و از میان جمعیت ۷.۵ میلیون نفری این منطقه فقط ۳۰۰ هزار نفر آن هم به شغل کشاورزی و برنجکاری مشغول هستند.
کلانتری افزود: ما اگر به دنبال توسعه پایدار باشیم همه مشکلاتمان حل خواهد شد و درآمد سرانه افزایش مییابد و محیط زیست هم بهتر پیش میرود.
وی به انتقاد از خودروهای آلاینده پرداخت و افزود: وقتی خودرو آلاینده تولید میشود با آن مخالف هستیم اما برای توسعه پایدار برنامههای زیادی را مورد توجه قرار میدهیم و به آن توجه خواهیم داشت.
رئیس سازمان محیط زیست به موضوع کیفیت سوخت اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه در شهر تهران نمونهبرداریها انجام گرفته و گازوئیل آن بالای ۲۵۰ نرفته است اما در شهرستانهای تهران این موضوع افزایش یافته است و این در حالیست که در طی سالهای گذشته اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفته است؛ هم میتوانیم هوای پاک داشته باشیم و هم اشتغال ایجاد کنیم بنابراین باید به برنامههای همچون ارتقاء کیفیت خودرو، برقی کردن موتورها و جمعآوری موتورسیکلتهای کاربراتی اهمیت داده شود.
فاقد استاندارد بودن کیفیت خودروهای داخلی
کلانتری با بیان اینکه کیفیت خودروهای ما بسیار نازل است، تصریح کرد: همه جای دنیا سوخت گران وجود دارد و خودروهای ارزان در اختیار مردم قرار میگیرد اما در کشور ما برعکس است و ما خلاف نسخه بینالمللی عمل میکنیم؛ من اگر جای مردم باشم، خودروهای داخلی با این کیفیت را سوار نمیشوم و مردم باید خودروهای با استاندارد را در اختیار داشته باشند.
وی درباره اثرات زیست محیطی واگذاری اراضی مجاور آزادراه تهران ـ شمال و عدم واکنش سازمان محیط زیست به این اقدام اظهار کرد: این واگذاری جزو زیستگاههای منطقه حفاظت شده نیست بلکه از جمله زمینهای حاشیه جاده است؛ از مناطق خارج زیستگاهها هم اطلاعی ندارم که چه برنامهای تدارک دیدهاند.
نظر شما